Mamma Till

Alla inlägg under december 2012

Av Cecilia - 17 december 2012 14:23

William brukar sova runt 14:00 och ungefär en timme fram. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Jag brukar då passa på att kolla på tv då för vid 14 så går det ett program som heter "the f word". Jag tycker det är lite intressant att se vad dom ska laga för mat och blir själv inspirerad. Jag avskyr att laga mat men de programmet får mig suger på att ställa mig vid spisen och laga något gott. Jag funderar på att överraska Patrik med någon god mat någon dag. Tar bilder och visar så att ni kan få se när jag väl har lagat min överrasknings middag. Men det blir nog troligtvis nästa år. ;-)

Nej. Nu ska jag göra lite annat medans William sover. :-)

Av Cecilia - 13 december 2012 08:03

Igår så var vi först på kyrkis där dom har haft baby öppet 2 timmar varje onsdag för barn mellan 0-1 år. Igår var det julavslutning och tomtemor kom och alla barnen fick ett litet paket som innehöll ett vitt litet lurvigt hjärta i ett rött/vitt band. Vi funderar på att hänga Williams i vagnen men vi får se.

Efter kyrkis så gick vi fram till ett café här i centrum och mötte upp en vän som jag lärt känna via föräldrargruppen. Hon var också med på kyrkis men skulle bara åka och hämta sitt äldsta barn innan vi kunde börja fika.
Där satt vi i nästan 2 timmar och bara pratade en massa om allt möjligt. Riktigt trevligt.
Vi kom in på tecken. Hon hade lärt sitt äldsta barn lite lätta tecken när hon var liten bebis och dottern hade gjort sitt första tecken strax efter halvåret.
Jag funderar på att börja med tecken till William också. Precis som hon så kommer vi inte heller sluta prata utan vi vill bara öppna upp en ny möjlighet för dom att göra sig förstodda på innan dom lär sig att prata. Hennes äldsta barn kommer ihåg många tecken, men använder sig inte utav dom längre eftersom att det går ju fortare att prata.

Ja man får självklart tycka vad man vill, men vårt mål är ju inte att han ska lära sig teckenspråk, utan bara att han ska kunna göra sig förstodd innan han lärt sig prata fullt ut. :-)

Idag händer det väl inte allt för mycket. William sover igen sedan en stund tillbaka och jag funderar faktiskt på att göra honom sällskap i drömmarnas värld och hoppas på att både tröttheten och huvudvärken försvinner. (jag är trött p.g.a Att jag sov lite dåligt tack vare huvudvärken.)

Av Cecilia - 12 december 2012 07:01

Det är lite coolt att idag är sista gången som vi är med om att år månad, dag, timme, minuter och sekunder är samma. Idag är det den 12-12-12 och klockan 12:12:12 sedan är det magiska ögonblicket förbi.

Idag har vi inte så mycket planerat. Vi ska iväg till sång och lek (baby öppet) och vara med på deras julavslutning. Efter det ska vi träffa en som går i samma föräldrargrupp som oss. Hennes son och William "snackade" med varandra igår och skrattade åt varandra. Det är faktiskt väldigt roligt att se hur barnen reagerar när dom ser andra barn i sin ålder. :-)

William sover så man kanske ska passa på att få någonting gjort. ;-)

Av Cecilia - 7 december 2012 10:00

Jag kanske har nämnt det här i bloggen att William inte tar napp? Om inte så vet ni det nu i alla fall.
Han blir bara mer ledsen och hysterisk om vi försöker ge honom napp. Han har till och med nästan spytt utav nappar. Vi har testat lite olika, men han reagerar lika dant på alla och när han nästan spyr utav dom så vill vi ju självklart inte fortsätta. För vår del gör det absolut ingenting att han inte vill ta napp. Tvärtom är det bara skönt att slippa behöva "fightas" sen när det är dags att sluta med napp.

Vi försöker nu istället med att ge honom snutte eftersom vi vill att han ska ha någon sorts trygghet när det är dags för dagis då vi inte kan vara där när han ska sova. Faktum är att snutte fungerar till stor del. Han vill gärna borra in ansiktet i snutten. Han vill gärna ha kontakt med ansiktet. Samma som när han somnar i vagnen med mössan så brukar han böja upp/bak huvudet så att mössan döljer hans ögon. Tar man upp mössan så brukar han bli lite irriterad. Vår söta lilla kille.

Igår kväll så råkade han spy på den snutten som verkar ha blivit hans favorit så vi fick ta en annan snutte och den ville han inte riktigt gosa med på samma satt. Istället la han bara kinden emot. Men han är så söt så.

Jag vill påpeka att vi har självklart koll på honom när han håller på så att han inte ska kvävas utav snutten. Så tro absolut inget annat.

Bilden är från idag.

Av Cecilia - 4 december 2012 21:20

Tillvaron ställs på sin kant. Den har gått ifrån ett inrutat vardagsmönster till ovis.
Vad pratar jag om? Jo på jobbet så har dom kommit med lite dåliga nyheter och det är att dom måste varsla och jag är en av dom som måste gå. Jag försöker att se det som en ny möjlighet att få ner kunskap och erfarenhet, men också som en ny chans att kanske hitta någon kurs. Ja, allting är möjligt och jag försöker tänka brett och öppet för jag vill tjäna mina egna pengar och göra ett bra jobb. Så det är ganska självklart att allting blir lite annorlunda och lite jobbigt, men man får göra det bästa utav situationen.

Det är det här som gjort att jag varit lite tillbakadragen nu, men idag fick vi beskedet. (jag visste ju om att jag skulle få gå eftersom att jag var sist in)

Ja, men inte för mycket sagt tycker jag, men nu får man försöka tänka positivt.

Av Cecilia - 3 december 2012 13:07

Tänkte bara titta in lite snabbt. Nu under dagen för jag har i regel alltid mer tid under kvällen att blogga trots att jag i regel alltid bloggar ifrån mobilen så är det svårare under dagen att få till ett bra inlägg.

Haha jag börjar skratta lite inombords åt mig själv där när jag skrev för jag kom på mig själv med att se hur min tumme dansar över skärmen i ettur väldigt högt tempo.

Det var riktigt kallt imorse vilket märktes i hela lägenheten.
I Williams rum var det dock lite varmare och det beror enbart på att vi har dörren stängd in dit vilket jag vill för att behålla värmen där inne. William ska inte behöva frysa när vi ska byta blöja. I övrigt har vi alla andra dörrar öppna och det blir lite kallare här.

När jag kom ut i köket vid nio såg jag att det var -24 grader ute och det blev ännu kallare under dom minuterna som jag var där inne. Tur att vi bara ska vara hemma idag.

Det jag egentligen hade tänkt att säga i detta inlägget var att jag, så fort jag orkar sätta mig vid datorn och föra över, så ska jag visa ett klipp på våran lille prins när han skrattar riktigt för första gången. Det är ett så härligt och underbart skratt.

Nej nu ska jag passa på att ta det lite mer lugnt innan William vaknar.

Av Cecilia - 2 december 2012 21:38

(bilden är tagen strax efter kl. 19:00 nu ikväll)

Det har varit runt -14-17 grader kallt ute idag under dagen så jag och William höll oss inne. Älskling valde att gå ut och skotta fram bilen nu när det äntligen har slutat snöa. Så nu syns den igen och vi kan åka iväg om vi vill. Tur att vi inte är allt för beroende utav bilen. Jag föredrar att gå. Det är en bra motion och det är gratis. Jag vet inte varför jag gärna vill ut och gå, men sedan William föddes så gillar jag att ta promenader. Innan William föddes så var jag dag Patrik mycket ute och cyklade. Ja vi tog ju lite promenader då och då. Vi gick ju även till jobbet som tar ca 30 minuter så vi fick ju alltid motion. Men hur som helst så blev det ingen promenad idag eftersom att det kändes lite grymt att ta med William ut i denna kyla när vi faktiskt inte behöver gå någonstans.

Allt jag hade tänkt att hinna med nu i helgen har jag ju självklart inte hunnit med, men lite som jag inte hade tänkt att görahann jag med i alla fall. Så ska ta tag i resten imorgon. :-)

Nu sover mina killar så gott så jag ska väl ta och göra dom sällskap i drömmarnas värld. ;-)

(det är så bekvämt att blogga via mobilen. Tur att man testade, för det är mycket lättare att ta tag i mobilen och skriv än att sätta sig vid dator.)

Av Cecilia - 1 december 2012 18:35

Nu har snön kommit! Japp igår var det mer eller mindre kaos här och vad jag såg så kom aldrig postbilen hit heller. Dom kom och plogade utanför oss vid 15-16-tiden igår. Idag är dom här redan vid 8. Så vi kunde gå på julmarknaden idag. Det var bra kallt ute så vi fick bädda ner William lite extra.

Nu har man börjat få lite julkänslor tack vare snön. Det var en mysig promenad som vi tog. Vi gick även inom Patriks pappa så William fick träffa farfar och sin ena farbror lite idag också. :-)

Nu ikväll blir det bara familjemys och imorgon har vi en del att göra.

Bild nr 1. Så mycket snö kom igår. Ännu mer idag.
Bild nr 2. Så här gulligt la sig William i vagnen under promenaden. Bilden är tagen när vi kom hem. :-)

Presentation


Hej!
Mitt namn är Cecilia och jag har en helt underbar sambo/fästman som också bloggar.
Här på bloggen kommer ni att kunna läsa om mig, mitt liv och mina framtidsplaner.

Vårt kärleksbarn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards